Z roku na rok rynek oświetlenia rowerowego się zmienia i dynamicznie rozwija. Lampki do rowerów stają się coraz mocniejsze, świecą dłużej i mocniej oraz w porównaniu do poprzednich cen, stają się tańsze i bardziej przystępne dla typowego konsumenta. Przy wyborze lampki do roweru musimy jednak przede wszystkim zwrócić uwagę na to jak dana lampka jest wykonana oraz jaki ma rodzaj zasilania. Równie ważne jest to kształtuje się wiązka światła wytwarzanego przez lampkę. Większość rowerzystów wybiera bowiem słabe oświetlenie, które nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Inną sprawą są rowerzyści, którzy kupują lampki zbyt mocne, które oślepiają pozostałych uczestników ruchu drogowego. Warto również dobrać lampkę, która nie działa na baterię lub akumulator. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie lampka na dynamo. W ten sposób unikniemy sytuacji, gdy oświetlenie przestanie działać w najmniej odpowiednim momencie.
Przepisy dotyczące oświetlenia roweru na drogach
W naszym kraju istnieją przepisy dotyczące oświetlenia roweru jakie musimy stosować na drogach. Zgodnie z przepisami rower musi posiadać co najmniej jedno oświetlenie z przodu, świecące na biało bądź żółto. Światło to powinno świecić światłem stałym bądź migającym. Rower musi również posiadać światło tylne, które również może być światłem stałym bądź migającym. Każdy rower obowiązkowo musi posiadać również czerwony odblask. Światła muszą być zapalone w tunelach, w warunkach gorszej widoczności oraz oczywiście po zapadnięciu zmroku. Lampki dające światło instalujemy na rowerze w odległości nie większej niż półtora metra od ziemi. Przy dobrej przejrzystości powietrza lampki oraz odblaski powinny być dobrze widoczne.
Dla zwiększenia naszego bezpieczeństwa możemy również używać odblasków zainstalowanych na pedałach oraz na oponach. Nie należy jednak umieszczać oświetlenia na kasku. Jest to bowiem niebezpieczne, gdyż kierowcy nie są w stanie ocenić z dalszej odległości jaki obiekt się do nich zbliża. Dodatkowo takie oświetlenie jest zupełnie niewidoczne kiedy skręcimy głowę w druga stronę.
Niezwykle ważną kwestią jest również moc oświetlenia. Warto pamiętać, by nie używać zbyt mocnego oświetlenia, które może oślepić. Nowoczesne lamki rowerowe mają bowiem zwykle zbyt dużą moc, która porównywana jest do mocy reflektorów ledowych stosowanych w nowoczesnych samochodach.
Należy również mieć na uwadze fakt, iż wybierając się rowerem za granicę trzeba sprawdzić aktualne przepisy. Mogą być one bowiem zupełnie inne niż te obowiązujące w Polsce. W niektórych krajach niedopuszczalne są na przykład migające światła, które w Polsce są tak często spotykane na drogach.
Lampki do roweru na baterię
Lampki na baterie są to produkty najczęściej cięższe niż te z wbudowanym akumulatorem. Lampki te są również mniej ekologiczne i zwykle posiadają niższą moc. Są to produkty tańsze oraz szeroko dostępne.
Lampki do roweru na USB – nowe technologie
Diody led do roweru, które zasilane są przez USB to obecnie jeden z najbardziej popularnych sposobów oświetlenia do roweru. Mają sporą ilość plusów. Są to rozwiązania dosyć tanie, oświetlenie to posiada dużą moc oraz niewielkie wymiary. Lampki tego typu są również proste do zainstalowania. Warto jednak pamiętać o tym, że produkt ten nie jest długowieczny. Po jakimś czasie wydajność akumulatora spada i należy liczyć się z tym, że taka lamka będzie wymagała wymiany na nową. Jest to więc doskonały pomysł dla osób, które nie korzystają z roweru bardzo często. Warto również pamiętać, że tego typu lampki muszą być ładowane przed przystąpieniem do jazdy. Należy więc pamiętać o naładowaniu lampki oraz mieć na uwadze, że po jakimś czasie konieczna będzie wymiana lampki na nowy model. Nie jest to więc rozwiązanie dla wszystkich, zwłaszcza tych roztargnionych.